2012. október 2., kedd

VIVA - avagy éljen a férgese


Akárki akármit mond, láthatólag valamiféle globális értékvesztés támadott meg minket, és a Viva az egyik legsokkolóbb tünete ennek.

Hajdanán, még a 90-es években (amikor még minden ártalmatlanul és bájosan volt béna) a Viva Tv közvetlen elődje, a Z+ csatorna bizony tökéletesen kielégítette a magyar zene-és klipkedvelők igényeit. A minimál díszletek letisztultak voltak, esetenként cyberpunk utánérzéssel, és a különböző zenei műfajokhoz tartozó műsorok egymástól jól megkülönböztethető arcot kaptak.

És ez így volt szép és jó, még akkor is, mikor a német Viva televízió megvette a magyar Z+-t, ami innentől kezdve kénytelen volt szintén Viva néven futni. Teltek az évek, a díszletek az aktuális trendekhez mérten változtak, és egy fontos jelenség egyre inkább beleszólt a csatorna arculatának milyenségébe: a nézettséget fent kellett tartani, így a mainstream popzenén kívüli műfajok egyre inkább eltörpültek és háttérbe szorultak a Viva műsorkínálatában.
És így történt, hogy mikor az emberiség elérkezett a kétezres évek második felébe, az ország gyakorlatilag egyetlen zenecsatornája már kizárólag a mainstream pop kedvelőinek feküdt alá, sőt, ami nem volt trendi, vagy az aktuális közízlésnek abszolúte megfelelő, azt nem is sugározta.
Tehát míg a Z+ idejében minden egyes zenei műfajnak külön műsora volt, és ezáltal külön célközönsége, stílusa, díszlete, arculata, világa, addig a mostani Viva Tv már csak egyetlen egy világot szolgál ki (és nem mellesleg ezáltal terjeszti azt, mint valami betegséget).

Mondhatnánk, hogy ennek van jó oldala is, hiszen a mostani arculat egységes. De egy igazi zenecsatorna minden stílus kedvelőit igyekszik elérni, vizuálisan is. A punk műsor nyilván nézzen ki máshogy, mint a reggae, vagy a techno. Ez régen így is ment, és a kétezres években a Viva ellen indított magyar MTV is ezzel próbálkozott egy ideig. Nem sokáig ment nekik, mert zenecsatornaként hamarosan gyakorlatilag megbuktak, mivel iszonyúan kevesen voltak kíváncsiak bármire, ami nem mainstream. A mainstream mindig más, nagyjából ötévente történik számottevő változás benne, de a lényeg, hogy a Viva kizárólag azért tudott fennmaradni, mert mindig a trendekhez igazodott, és mást egyszerűen nem hajlandó leadni, nehogy nézőt veszítsen.

Ez az egyik összetevője annak, ahogy most a Viva kinéz. A mai mainstream nagyon egyszerű, sőt, szerintem butább, mint valaha, színes, felszínes, csillogó és álszent. A Viva, mint lelkes kertévé, nagyon ügyesen követi ezt. A másik összetevő pedig a célközönség jellege. Mivel manapság nincsenek olyan új előadók vagy zenekarok, akikért úgy igazán ép ésszel rajongani lehetne, ezért az egyetlen olyan réteget kell megcélozni, akiktől várható még hasonló: a tinédzser lányokat.
Mert habár a Viván sincs már annyi zene, mint régen, kitöltik a műsoridőt olyan – mellesleg az MTV-től lopott formákkal elkészített – tartalmakkal, amik a tinilányokat nagyban foglalkoztatják, és néha úgy mellesleg sikerül pár klipet is leadniuk, amiknek nagy része pedig „tinisztárokból” áll. Akárki akármit mond, láthatólag valamiféle globális értékvesztés támadott meg minket, és a Viva az egyik legsokkolóbb tünete ennek.

A csatorna arculata ezért egyre inkább bugyuta és gyerekes, vizuális értelemben nagyon színes, nagyon szögletes, nagyon modern, és túlságosan is kislányoknak szól, én meg nem tudok mit szólni egy olyan óvodához, ami felszínességre nevel. Ez már rég nem zenecsatorna, ez egy élőszereplős nickelodeon, de a nem vicces fajtából.

Vigyázat, a mellékelt videóban komoly semmitmondások hangzanak el!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése